zaterdag 22 februari 2014

Jan Verheyen over blote Vlaamse actrices op TV: als ik zo'n boezem had als Marie Vinck, dan zou ik ze ook altijd en overal willen tonen


U mag de tv niet meer opzetten, of u krijgt blote borsten te zien. Van Nathalie Meskens, Kader Gürbüz, Lien van de Kelder, Veerle Baetens of Marie Vinck. Keuze in overvloed. 'Dossier K', de nieuwe film van Jan Verheyen, houdt alles bedekt. 'Obligaat bloot leidt de aandacht af.'

Geen bloot dus, in de nieuwste film van Jan Verheyen die op 9 december in première ging. 'In de film zit Naomi, gespeeld door Marieke Dilles, temidden een passionele relatie. We hebben een geweldige vrijscène met haar gedraaid.

Heel mooi, veel naakt, heel opwindend, heel puur. Maar die naaktscène zit niet in de film. Waar we ze ook probeerden te steken, het leek altijd de obligate vrijscène. Ze haalde de aandacht weg. Op dat moment schiet zo'n scène haar doel voorbij.'

Wat niet wil zeggen dat Verheyen tégen een blote borst is. 'De afgelopen dagen en weken was er wat bloot op televisie, ja. En dan? In alle gevallen is dat perfect verdedigbaar. Neem nu Veerle Baetens in Code 37.

Ze speelt een jonge, zelfstandige en alleenstaande vrouw. Dat ze seks heeft, of fantaseert over seks, past perfect binnen haar personage. Net zo bij Nathalie Meskens in David. Voor het eerst geeft ze toe dat ze verliefd is op haar tegenspeler. Dan moet je dat ook laten zien. Seks en naakt maakt deel uit van het leven, dus moeten we er ook niet flauw over doen.'

De naaktscènes van Marie Vinck leken dan weer wél obligaat. In De Rodenburghs zit ze in de tuin met een fles champagne. Topless, terwijl geen kijker zich eraan had gestoord als ze een bikini had aangehad. 'Je zou eens moeten weten hoeveel vrouwen topless zonnen', weerlegt Verheyen. 'Dat is gewoon de realiteit. Trouwens: als ik borsten had als Marie Vinck, dan zou ik ze ook altijd en overal willen tonen. (lacht)

Het zou veel hypocrieter zijn om te doen zoals in Amerika: daar houden ze hun kleren aan tijdens vrijscènes of doen ze onhandig met de lakens zodat de kijker zeker niets ziet.' Volgens Verheyen mag bloot, maar enkel als het in het verhaal past.

'Soms is het nog echt om het bloot te doen. Die trend waait nog wel eens door het theater. Daar vinden ze dat een stuk meer maatschappelijke relevantie heeft als iedereen in zijne bloten speelt.'

Maar het is niet omdat er geregeld blote actrices op het scherm te zien zijn, dat ze dat ook graag doen. 'Voor alle duidelijkheid: ze staan daar niet voor te springen. Voor een acteur of een actrice is zo'n scène niet gemakkelijk. Je geeft je letterlijk en figuurlijk bloot. Maar die kwetsbaarheid maakt het vaak interessant.' Jan is ook een groot fan van Marie Vinck.

Tegenwoordig wordt er niet meer getwijfeld vooraleer de blouse uitgaat. 'Dat komt door het internet. Niemand maakt er een probleem van om uit de kleren te gaan voor een verhaal. Iedere actrice weet dat hij of zij uiteindelijk zal eindigen in een clipje op het internet waarin enkel de blootscène te zien is.

Dit genereert extra aandacht voor de actrice en dus ook een hogere marktwaarde. Als er al iemand twijfelt om bloot te gaan, dan is dat de reden om toch de naaktscène te doen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen